Schrijven in tijden van corona


De uitbraak van het coronavirus – door sommigen ‘een onvoorstelbare game changer’ genoemd – raakt iedereen. Vanaf 12 maart 2020, toen in Nederland thuiswerken de norm werd, brak juist voor communicatiemedewerkers een drukke tijd aan. Ook voor ons. Zo gingen we bij Texas Instruments, het bedrijf van de grafische rekenmachines, van de ene op de andere dag over van marketingcampagnes naar een heel andere lijn van dienstverlening. Nu scholen dicht gingen moest alle logistiek anders en moest er veel gecommuniceerd worden.

Gratis software
Bovendien besloot het bedrijf om gratis software beschikbaar te stellen voor leraren die massaal afstandsonderwijs gingen geven. Wij richtten een nieuw deel van de website in, stuurden nieuwsbrieven en deelden informatie om docenten te ondersteunen. Na een paar weken interviewden we leraren over hun ervaringen met online lesgeven. Verder pasten we de tone of voice van alle communicatie aan op de situatie van dat moment – iets wat we voor al onze opdrachtgevers deden.


Gezond en fit thuiswerken

Ook overheids- en non-profitorganisaties sprongen snel in op de veranderde situatie. Het samenwerkingsverband Perspectief op Werk startte met het platform ‘NLWerktDoor’ waar vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in coronatijd samenkomen. In recordtijd zetten we de structuur van de website op en schreven we teksten om te zorgen dat het werk in sectoren die mensen zoeken door kan gaan. Daarnaast bedachten we de opzet en schreven we de teksten voor het platform Thuiswerken is topsport van Stichting NL Onderneemt Maatschappelijk!. Die ondersteunt werkgevers om gezond en fit thuiswerken van hun werknemers te stimuleren met wekelijks nieuwe content die wij verzorgen.

Bewegen, het nieuwe normaal
Gezond bewegen staat ook voor de Gelderse Sportfederatie centraal. Deze organisatie verbond het sportnetwerk en organiseerde zo in meer dan dertig gemeenten online Koningsspelen voor de kinderen. Hoe creatief mensen waren bij het opstarten van sport op 1,5 meter hoorden we in interviews met sportaanbieders. En we schreven over de ‘Bewegen, het nieuwe normaal’-oproep van sporticonen. Zo brengt 2020 een heel eigen taalgebruik met zich mee!